Nieuws, acties en weetjes

Grondwettelijk Hof: ook elektrische rolstoelen, steps en hoverboards hebben verplichte verzekering nodig

Mag u nog de straat op met een elektrische step, een monowiel of zelfs een elektrische rolstoel als u niet verzekerd bent? Het Grondwettelijk Hof vindt van niet. Een opmerkelijke uitspraak met mogelijk grote gevolgen.

Tot nu toe was de regel duidelijk: als een voertuig uit zichzelf kan voortbewegen (dus zonder te trappen), en het kan sneller rijden dan 25 kilometer per uur, dan moet de bestuurder een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Daar waren wel uitzonderingen op: zo moet een bromfiets klasse A ook verzekerd zijn, ook al kan die niet sneller dan 25 per uur. Maar in grote lijnen was het criterium dus de snelheid van 25 kilometer per uur.
En net daar ziet het Grondwettelijk Hof een probleem. Het Hof had een vraag gekregen van de rechtbank van Oost-Vlaanderen, over twee zaken waarin er discussie was over die snelheidsbepaling. De eerste zaak ging over een man die met een bromfiets klasse A reed zonder verzekering. De man werd daarvoor veroordeeld, maar ging in beroep. Hij vond het niet eerlijk dat zijn bromfiets wél verzekerd moet zijn, en steps of elektrische fietsen niet, terwijl die even snel kunnen rijden. De tweede zaak ging over een man die was veroordeeld omdat hij met een hoogtewerker reed die niet verzekerd was. Maar, argumenteerde de man: die hoogtewerker kan niet sneller dan 25 en is geen bromfiets, en dus is een verzekering niet nodig.
Het Grondwettelijk Hof ziet dat probleem ook: de snelheid van een voertuig is geen goed criterium. Want waarom moet een bromfiets wel verzekerd zijn en een elektrische fiets die even snel rijdt en ongeveer evenveel weegt, niet? En een hoogtewerker van 7,5 ton evenmin? Uit de bespreking blijkt dat de parlementsleden een bromfiets gevaarlijk vonden door de combinatie van zijn snelheid en zijn massa. Maar in de wet gaat het alleen over de snelheid, niet meer over de massa. Waardoor je dus het rare effect krijgt dat een zware hoogtewerker als minder gevaarlijk wordt beschouwd dan een bromfiets. Dat is geen redelijk, objectief onderscheid, vindt het Grondwettelijk Hof.
Heb ik nu een verzekering nodig?
Alvast voor de hoogtewerker is er intussen meer duidelijkheid: uitgerekend gisteravond - toevallig op de dag van de uitspraak van het Grondwettelijk Hof - heeft de Kamer een wetsontwerp goedgekeurd waardoor ook zware werf- en bouwmachines een aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben als ze op de openbare weg rijden. Daar bestaat dus geen discussie meer over.
En hoe zit het dan met elektrische steps, elektrische rolstoelen, hoverboards, monowielen? In principe kunnen de bestuurders nu bekeurd worden als ze niet verzekerd zijn. Of de kans groot is dat politiemensen nu massaal boetes gaan uitschrijven, is een open vraag. Maar in theorie kan het wel. Rechtbanken zullen daarover moeten oordelen, en zich allicht baseren op deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof. "Het is de vraag of de rechters ten gronde de uitspraak van het Grondwettelijk Hof gaan volgen", legt Barbara Van Speybroeck uit. Zij is woordvoerster van Assuralia, de koepel van verzekeringsmaatschappijen.
"Als de rechtbanken dit volgen, dan is het aan de politiek, die hier verschillende dingen mee kan doen. Die zou een nieuwe wet kunnen schrijven, met duidelijke criteria. Of we zouden kunnen terugvallen op een Europese richtlijn, die bepaalt dat alle gemotoriseerde voertuigen een verplichte aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben. Als ons land terugvalt op die richtlijn, dan zouden ook elektrische steps en dergelijke een verzekering nodig hebben." In sommige Europese landen, die de richtlijn nu al strikt toepassen, is zo'n verzekering al verplicht.
Is het sowieso geen goed idee zo'n verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor dergelijke voertuigen in te voeren? "Die verzekering is in de eerste plaats goed nieuws voor mogelijke slachtoffers. Zij worden beter beschermd door die verzekering."

(Artikel: VRT Nieuws)